Trojnásobný šampión Leo Pavlík sa vracia na miesto činu
Jedna z najstarších automobilových súťaží na území Slovenska Rallye Tatry oslavuje v tomto roku okrúhle päťdesiatiny. V galérii víťazov nájdeme v predchádzajúcich ročníkoch celkom 26 mien. Popradskú rally trikrát vyhral legendárny jazdec Leo Pavlík, a to v rokoch 1979, 1985 a 1989. Dnes už sedemdesiatpäťročný Leo Pavlík sa zapísal nezmazateľným písmom do histórie československého rallyšportu a rally pod Tatrami. Fanúšikovia motoristického športu stretnú legendu rallyového športu v rámci 50. PETROLTRANS Slovakia Rallye Tatry, pretože prijal pozvanie organizátorov a zúčastní sa autogramiády v NC Forum Poprad a slávnostného štartu súťaže.
Na Rallye Tatry vybojoval najviac prvenstvo český jazdec Václav Pech, ktorý triumfoval celkom šesťkrát v čase, keď sa súťaž pravidelne konala v okolí Púchova pod sponzorskými krídlami Matadoru. Päť výhier oslavoval v Poprade Grzegorz Grzyb z Poľska a štyrikrát vyhral Vladimír Hubáček ešte v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Hneď za nimi je s tromi vavrínmi práve Pavlík.
Poďme si bližšie predstaviť rodáka z Kdyne Leo Pavlíka a zoznámiť sa s jeho úspešnou jazdeckou kariérou. Stal sa päťnásobným majstrom Československa, na svojom konte má na tri desiatky absolútnych prvenstiev na domácich, ale aj na zahraničných závodoch. V roku 1986 vyhral aj legendárnu barumku, ktorá zamierila v uvedenom roku aj na Slovensko do okolia Topoľčan a išla sa pod názvom Barum Tríbeč Rally. Leo Pavlík sa radoval pod Tatrami celkom trikrát z celkového prvenstva. Prvýkrát vyhral v roku 1979 na vozidle Renault 5 Alpine, druhý triumf si pripísal o šesť rokov neskôr, keď pilotoval automobil Audi Quattro A2 a tretie víťazstvo získal v roku 1989 s vozidlom Audi Coupé Quattro. Všetky výhry na tatranskej rally oslavoval v ťažkej konkurencii so spolujazdcom Karlom Jirátkom.
Jazdec z Domažlicka zahájil úspešnú športovú kariéru s vozidlami so značkou okrídleného šípu. V roku 1970 prvýkrát zasadol v rally do vozidla Škoda 1000 MB, potom prešiel do Škody 110 L Rallye a od roku 1973 pretekal so Škodou 120S. V priebehu sezóny 1976 presadol do vozidla Škoda 130 RS. Zlomovým rokom pre kariéru „lietajúceho Choda“, ako sa Pavlíkovi medzi súťažiacimi hovorilo, kedy vstúpil do novo vznikajúceho Agroteamu JZD Slušovice. V roku 1979 sadol do Renaultu 5 Alpine, ktorý sprevádzal jeho kariéru až do roku 1984. Počas tohto obdobia vyhral dva tituly majstra Československa a dve druhé miesta. Na konci roku 1983 bola spolupráca s Renaultom ukončená a Pavlík štartoval s vozidlom Opel Manta 200.
V roku 1985 bol vybudovaný v Dešnej u Slušovíc testovací polygón pre značku Audi. Leo Pavlík sa stal jedným z testovacích jazdcov ingolstadtskej automobilky. Odmenou mu boli štarty s vozidlom Audi Quattro A2 a od roku 1987 s Audi Coupe Quattro v domácich majstrovstvách. V rokoch 1986 až 1989 bol Pavlík na neporazenie a získal ďalšie tri tituly v československom šampionáte. Navyše sa podieľal v rámci testov na vzniku legendárneho súťažného vozidla Audi Quattro S1. Po roku 1989 sa bohatá jazdecká kariéra v podaní Lea Pavlíka s množstvom veľkých úspechov uzavrela.
Pred šiestimi rokmi vyšlo už 2. rozšírené vydanie knihy Leo Pavlíka OD ŠKODOVKY PO QUATTRO. Publikácia ponúka na viac ako dvoch stovkách strán okrem textov od autora Jakuba Hofbauera aj množstvo zaujímavých a doteraz nepublikovaných fotografií z prostredia československých automobilových súťažiach. V knihe nájdete aj spomienky na rally pod Tatrami. A práve táto kniha bude k dispozícií na autogramiáde v NC Forum Poprad, ktorá sa uskutoční v piatok 26. mája od 16.30 hod.
Ďalší spravodajský servis v rámci 50. PETROLTRANS Slovakia Rallye Tatry 2023 prinesieme v nasledujúcich tlačových správach. Uverejnené budú postupne na oficiálnej webovej stránke www.rallyetatry.sk, na facebookovom a instagramovom profile.
Roman ORDELT
tlačový tajomník
50. PETROLTRANS Slovakia Rallye Tatry 2023