Toyoty naháňajú Hyundai

20hyu001
Foto: Hyundai Motorsport

V Estónsku sa znova rozbehol svetový rely šampionát a vyzerá to na ostrý súboj dvoch tímov. Kto sa bude radovať v nedeľu? Udrží si domáci hrdina svoj náskok?

Poprehadzovaný a pomenený kalendár Majstrovstiev sveta spôsobil, že Estónsko sa stalo 33. krajinou hosťujúcou svetový šampionát a zároveň rovno jubilejným 600-tým podnikom celej histórie WRC (oficiálne sa píše od monackej rely roku 1973). Okolnosti ovplyvnili aj dĺžku podujatia, ktoré sa skrátilo na dve etapy a jazdí sa iba v sobotu a nedeľu (nepočítajúc slávnostný štart a prológ v piatok).


Foto: redbullcontentpool.com

Už v sobotu čakalo na súťažné posádky takmer 60% celej dĺžky súťaže a 148 kilometrov, na drsných cestách estónskej šotoliny, bolo poriadne náročných. „Vedeli sme, že to bude drsné a museli sme si dávať pozor na defekty,“ definoval presne situáciu domáci superman Ott Tänak (hyundai), od ktorého sa očakáva iba domáce víťazstvo. 

Piatkový kilometrík na prológu RS1 azda ani nemožno počítať. Rozdiely boli v desatinkách a nič neznamenali pred sobotňajším ostrým záťahom. V sobotu veľmi pekne súťaž rozbehol talentovaný Kalle Rovanpera, ktorý svoju toyotu hneď vyhupol do čela súťaže. Jeho nasadenie bolo však až príliš mladícky nerozvážne a hneď na druhom úseku strelil svoju zadnú gumu, a došiel do cieľa s rozbitým zadkom od „rozcáranej“ pneumatiky. „Neviem, kde som chytil defekt. Teším sa aspoň času v predošlej ereske,“ konštatoval sucho iba 19-ročný talent svetovej rely, ktorý sa po zvyšok etapy držal stále v polovici prvej desiatky! 


Foto: Hyundai Motorsport

Už na druhom sobotňajšom úseku (RS3) sa do čela súťaže vyhupol Tänak a odvtedy suverénne diktoval tempo. „Bol to nesmierne náročný deň. Cítim sa, akoby som odjazdil za jeden deň celú súťaž,“ odfukoval v cieli unavený Estónec. Faktom však zostane, že jeho tím Hyundai začal jasne ovládať situáciu a v polovici súťaže už držali za Tänakom druhé aj tretie miesto Craig Breen a Thierry Neuville. Nuž a pravdepodobne by to bolo vydržalo až do cieľa etapy, keby na siedmom úseku nezradilo zadné koleso Belgičana Neuvilla. „Niečo sme škrtli na rýchlej ľavej. Skúšal som to korigovať, ale okamžite bolo jasné, že sme niečo poškodili. Ešte sme sa pokúsili dôjsť do cieľa rýchlostnej skúšky, no bolo nám už jasné, že etapa sa pre nás skončila,“ vysvetľoval okolnosti svojho odstúpenia skúsený Belgičan.


Foto: redbullcontentpool.com

Nocovať na prvých dvoch miestach teda budú Tänak a Breen, v kokpitoch Hyundaia i20 Coupe WRC. Na tretieho Ogiera (toyota), ktorý je najlepší zo svorky prenasledovateľov, má Estónec náskok slušných 28,7 sekundy! Francúza trápili pneumatiky, no stále verí vo víťazstvo. Podporovaný je celým tímom Toyota, ktorý má na štvrtom až šiestom mieste Evansa, Katsuta a Rovanperu. V nedeľu teda môžeme čakať frontálny útok Japoncov. 

Dodajme, že trochu s odstupom sa na svojich súperov pozerajú piloti tímu M-Sport, na Fordoch Fiesta WRC. Lappi neudržal šieste miesto a nocuje siedmy. Suninen je ešte o jedno miesto za ním. Tretí značkový Ford je až na desiatom mieste s Greensmithom. 


Foto: redbullcontentpool.com

Milým prekvapením je výsledok 18-ročného Olivera Solberga, ktorý „kočíruje“ svoj Volkswagen Polo GTI R5 na vynikajúcom jedenástom mieste a je prakticky najrýchlejší z celej triedy RC2. Solberg pritom štartuje ako privátny tím vo WRC3, no poráža aj továrenské tímy WRC2, kde je lídrom skúsený Mads Ostberg s Citroenom C3 R5, figurujúci v RC2 na treťom mieste.


Foto: redbullcontentpool.com

V nedeľu sa pokračuje druhou etapou, ktorá je oproti sobote podstatne kratšia. Meria iba 85 kilometrov a posádky si v dvoch sekciách strihnú tri merané úseky dvakrát. Celkovo sedemnásta, záverečná ereska, sa pôjde zároveň ako Power Stage a môže priniesť cenné body do konečného súčtu. Víťazov budem poznať popoludní. 

Priebežné poradie estónskej súťaže si pozrite tu.

Ľuboš Kašický