Tänak vyhral spôsobom štart – cieľ

2021ARCTICRALLY_FD_177
Foto: Hyundai Motorsport

Na Arctic Rally síce zvíťazil Estónec s Hyundaiom, no do čela priebežného poradia poskočil prvýkrát Kalle Rovanperä na Toyote, ktorý dojazdil druhý a bral najviac bodov za Power Stage.


Foto: Toyota Gazoo Racing

A práve päť bonusových bodov z poslednej eresky posunulo mladého Fína prvýkrát do čela majstrovstiev sveta. Vystriedal tam svojho slávnejšieho tímového kolegu Ogiera, ktorý zapadol v snehovom záveji a ľadová rely pre neho skončila totálnou katastrofou. „Na tento víkend musíme čo najskôr zabudnúť,“ krútil hlavou sedemnásobný majster sveta, ktorý v závere druhej etapy uviazol v snehu a prepadol sa na nebodované dvadsiate miesto v konečnom poradí súťaže! V Power Stage vyjazdil iba chudobný bod za piate miesto a v priebežnom poradí šampionátu po dvoch odjazdených súťažiach klesol až na tretie miesto.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota zostala aspoň na čele priebežného poradia Pohára konštruktérov, kde si udržala na Hyundai jedenásťbodový náskok zásluhou druhého miesta Rovanperu a piateho miesta Evansa. „Druhým miestom Kalle potvrdil svoju výkonnosť a doviezol cenné body pre seba aj tím. Elfyn bojoval o štvrté miesto, ale nepodarilo sa to. Stále však vedieme v obidvoch šampionátoch a mohli by sme byť spokojní. Chceli sme však viac. Bola to naša domáca súťaž a chceli sme víťazstvo. Predviedli sme svoju silu, no auto nefungovalo vždy, ako sme si želali. Na niektorých úsekoch sme boli rýchli, no na niektorých ďalších sme nedokázali konkurovať. Musíme zistiť prečo,“ povedal šéf tímu, Jarri-Matti Latvala.


Foto: Hyundai Motorsport

Víťazstvo Fínom ukradol Hyundai, ktorého trojičky Tänak, Neuville a Breen obsadili prvé, tretie a štvrté miesto. Boss Andrea Adamo si len mohol mädliť ruky. „Po Monte Carle som povedal, že iba víťazstvo nás môže uspokojiť. Pripravili sme sa najlepšie, ako sme vedeli a tím odviedol vynikajúcu prácu. Výsledok iba reflektuje, čo sme dokázali. Poučili sme sa z chýb a urobili, čo bolo potrebné. Ott s Martinom predviedli fantastickú prácu, a zaslúžili si zvíťaziť. Thierry s Martijnom na to pekelne šliapali a bojovali o druhé miesto až do samotného konca. Ich body sú nesmierne cenné do šampionátu značiek. Bolo úžasné sledovať aj rýchlosť Craiga a Paula, ktorí zakončili víkend druhým miestom na Power Stage. Musím však poďakovať aj organizátorom, ktorí aj napriek zložitým podmienkam ukázali, že sa dá pripraviť veľmi kvalitné motoristické podujatie.“


Foto: M-Sport

Dnes sme nechali hovoriť šéfov tímov a tak dajme príležitosť aj šéfovi tímu M-Sport Ford, ktorého posádky za Hyundaiom a Toyotou len „paberkovali“ ôsmym miestom Teemu Suninena a deviatym miestom Greensmitha. „S našim víkendom nemôžeme byť veľmi spokojní,“ konštatuje Richard Millener, dirigujúci tím M-Sport. „Aspoň však vieme, kde sme zaostávali a čo potrebujeme zlepšiť. Za určitých podmienok sme stále konkurencieschopní, čo Gus aj Teemu ukázali v technickejších úsekoch. Musíme však popracovať na rýchlosti. Získali sme cenné dáta na ktorých teraz môžeme pracovať.“


Foto: Hyundai Motorsport

K samotnej súťaži môžeme povedať, že nabudený Ott Tänak úplne „vypálil“ rybník domácim Severanom, keď od úvodu vyskočil do vedenia a potom situáciu už len kontroloval. V druhej etape nikoho nepustil k sebe bližšie, než na dvadsať sekúnd a v záverečnej nedeľňajšej etape perfektne zvládol kontrolu nad vývojom súťaže. „Veľmi dôležitý výsledok pre nás,“ priznal Estónec, ktorému sa Monte Carlo nevydarilo, a ak chce pomýšľať na najvyššie priečky, tak musí znova nadviazať na vyrovnané výkony zo sezóny 2019. 


Foto: Hyundai Motorsport

Súťaž za polárnym kruhom bola prakticky náhradou za pôvodnú švédsku rely. Jazdila sa iba na desať meraných úsekov a posádky dokopy najazdili 251 ostrých kilometrov. Každopádne si však 55 prihlásených posádok dobre zajazdilo na ľade a snehu.


Foto: Škoda Motorsport

V kategórii WRC2 pomýšľal na víťazstvo Nór Andreas Mikkelsen s vozidlom Škoda Fabia Rally2 evo, no po súťaži priznal, že na Esapekku Lappiho (VW Polo R5) jednoducho nestačil. Aj druhé miesto však Mikkelsenovi stačilo na udržanie priebežného vedenia v silnej kategórii WRC2.


Foto: Škoda Motorsport

Ešte nabitejšie však bolo pole v „privátnej“ kategórii WRC3. Tam videlo cieľ až 21 posádok a až do posledných metrov o víťazstvo bojovala Škoda Fabia Rally2 evo Fínov Asunmaa a Salminena s Estóncami Kaurom a Simmom, na VW Polo R5. Nakoniec boli o štyri sekundy rýchlejší Fíni, ktorý sa dostali aj do čela priebežného poradia WRC3.


Foto: Hyundai Motorsport

Svetový rely šampionát bude mať teraz asi sedem týždňovú prestávku, keď najbližší podnik sa bude jazdiť až 22. – 25. apríla v chorvátskom Zahrebe. Bude to pre Chorvátov premiéra v majstrovstvách sveta a my verme, že toto asfaltové podujatie sa už pôjde vo výrazne uvoľnenejších podmienkach, než máme teraz.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Konečné poradie Arctic Rally Finland 2021: 

1. O. Tänak M. Järveoja Hyundai i20 Coupe WRC 2:03:49.6

2. K. Rovanperä J. Halttunen Toyota Yaris WRC +17.5

3. T. Neuville M. Wydaeghe Hyundai i20 Coupe WRC +19.8

4. C. Breen P. Nagle Hyundai i20 Coupe WRC +52.6

5. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC +1:01.5

6. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC +1:37.8

7. O. Solberg S. Marshall Hyundai i20 Coupe WRC +1:39.0

8. T. Suninen M. Markkula Ford Fiesta WRC +2:09.0

9. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiesta WRC +3:39.4

10. E. Lappi J. Ferm Volkswagen Polo R5 +6:07.0

...  

Priebežné poradie MS rely 2021 – značky: 

1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 88

2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 77

3. M-Sport Ford World Rally Team 24

4. Hyundai 2C Competition 22 


Priebežné poradie MS rely 2021 – pretekári: 

1. K. Rovanperä 39 

2. T. Neuville 35

3. S. Ogier 31

4. E. Evans 31

5. O. Tänak 27

6. T. Katsuta 16

7. C. Breen 16

8. D. Sordo 11

... 

Úplné výsledky druhého podniku majstrovstiev sveta rely 2021

FOTOGALÉRIA