Ôsme víťazstvo Ogiera v Monte Carle!

WRC_2021_Rd1._301
Foto: Toyota Gazoo Racing

Vynikajúci štart do 49.ročníka Majstrovstiev sveta automobilových súťaží predviedol továrenský tím Toyoty, ktorý si z úvodnej súťaže odváža prvé, druhé aj štvrté miesto. 


Foto: Toyota Gazoo Racing

Premiéra Jari-Matti Latvalu na pozícii šéfa tímu Toyota Gazoo Racing WRT, kde vystriedal Tommi Mäkinena, sa nemohla vydariť lepšie. Celý továrenský tím predviedol vynikajúci vyrovnaný výkon a zaslúžene berie plný počet bodov. „Musím priznať, že som oveľa nervóznejší, keď sledujem vývoj ako šéf tímu, než keď som sedel za volantom,“ prezrádza vysmiaty Fín. „Všetky naše posádky odviedli vynikajúcu prácu a ťažko môžem byť ešte spokojnejší. Monte Carlo je nesmierne náročné a kým nie ste v cieli, tak sa môže stať čokoľvek.“ 


Foto: Toyota Gazoo Racing

Všetko však nakoniec dobre dopadlo a aj jedna z najnáročnejších Power Stage, aké sa kedy na Rallye Monte Carlo jazdili, dopadla pre Toyotu dobre. Jej posádky obsadili prvé tri miesta a brali plný počet bodov! Z víťazstva sa radoval famózny Sebastien Ogier, ktorý si pripísal zároveň siedme monacké víťazstvo na podniku Majstrovstiev sveta a celkovo rekordné ôsme (!), keďže tu Francúz zvíťazil aj v roku 2009, kedy sa RMC jazdilo v rámci IRC. „Bolo to dobré rozhodnutie odložiť koniec súťažnej kariéry. Som takmer dojatý k slzám a som nesmierne šťastný. Auto bolo fantastické a víťazstvo je super úvod pre nového šéfa Jari-Mattiho,“ povedal Ogier, ktorý dokázal vyhrať Monte na piatich rôznych autách! Najprv Peugeot 207 S2000, potom s Volkswagenom Polo R WRC trikrát, dvakrát s Fordom Fiesta WRC a raz na Citroene C3 WRC a Toyote Yaris WRC. Mimochodom, ak Loeb vyhral sedemkrát v Monte Carle, tak treba povedať, že vždy iba na jednej značke – Citroen. Teda klobúk dolu pred neuveriteľným Sebastienom Ogierom.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Úspech Toyoty potvrdil druhým miestom v cieli Elfyn Evans, ktorý však priznal, že nie je celkom so svojim výkonom spokojný a mohlo to byť lepšie. A asi vie, prečo to vraví. Ogier totiž zvíťazil aj napriek piatkovému defektu a vyrovnanej jazde. Evans vyhral dva merané úseky a po prvej etape nocoval na čele. V sobotu však zaváhal. Stratil tempo a ponúkol šancu Ogierovi, ktorý sa vrátil do vedenia a situáciu už nepustil. Každopádne však Walesan znova potvrdil, že je výborný a zrelý pilot. Mladý Kalle Rovanpera by dokonalo dovŕšil úspech továrenského tímu tretím miestom, nebyť defektu v úvode záverečnej etapy. Ale aj štvrté miesto je výborné.


Foto: Hyundai Motorsport

Na tretie miesto sa tak dostal Thierry Neuville, ktorý si zvykal na nového spolujazdca. „Bol to náročný štart do sezóny,“ priznáva jednotka tímu Hyundai Motorsport. „Spolujazdca sme menili na poslednú chvíľu a postupne sme si na seba zvykali a hľadali vzájomnú dôveru, v snahe zlepšiť našu rýchlosť. Vzhľadom na danú situáciu je tretie miesto uspokojivý výsledok.“ Belgičania jazdili okolo piateho miesta a dokonca dvakrát zajazdili najlepší čas na úseku. Na deviatke sa však dostali mimo trať, čo možno azda pripísať aj vzájomnému si zvykaniu sa na seba s Martinom Wydaeghem.


Foto: Hyundai Motorsport

Dobré meno tímu Hyundai zachraňoval piatym miestom Dani Sordo, no sám priznal, že to nebol šťastný víkend. „Jazdili sme nevyrovnane. Mali sme problém s tempom a vôbec s našim výkonom nie som spokojný. Útechou je, že sme doviezli tímu cenné body. Musím zresetovať. Je mi ľúto, že sa končí aj naše partnerstvo s Carlosom (del Barriom) s ktorým sme spoločne vyjazdili zopár pekný výsledkov. Ďakujem mu za všetko,“ priznal momentálne najskúsenejší španielsky súťažný pilot. 


Foto: Hyundai Motorsport

Hviezdou tímu Hyundai je však majster sveta z roku 2019, Estónec Ott Tänak. Ten však po prestupe, od Toyoty do tímu Hyundai, nedokáže naskočiť na predošlú víťaznú vlnu a znova preteky v Monte Carle nedokončil. „Cítil som, že mi chýba sebadôvera,“ prezradil kedysi taký sebavedomý Estónec. Navyše si k tomu pribalil aj kus smoly, a bolo po dobrom výsledku. Aj preto po úvodnom vedení v prológu, a nocovaní na treťom mieste po prvej etape, nakoniec prišla studená sprcha. „Na prvom úseku druhej etapy (pozn. v sobotu) som niekde nabehol na kameň a chytil defekt. Bola to moja chyba, lebo som to nemal v rozpise. Na ďalšom úseku sme dostali ďalší defekt a došli sme do cieľa so zničeným autom. Poškodili sme ho tak, že sme v nasledujúci deň už nemohli pokračovať.“ To teda znamená, že po vlaňajšej divokej havárii na Monte Tänak nedokončil s i20 Coupe WRC ani tentoraz.


Foto: M-Sport

Estónec síce nehavaroval, ale jeho „kultúrnu vložku“ nahradil Teemu Suninen so svojim Fordom Fiesta WRC. Jednotka tímu M-Sport Ford WRT to „vykydol“ v nenápadnej zákrute už na prvom úseku a bolo po ambíciách. Darmo potom šéf tímu Richard Millener rozprával, že Teemu mal skvelé tempo a mohol byť konkurencieschopný. Nič z toho však nebolo. Málo skúsený Gus Greensmith to jednoducho nezvládol. „Po testoch som cítil veľkú sebadôveru, no tá sa hneď v prvej etape vytratila. S autom neboli žiadne problémy. Musím sa z toho poučiť a popracovať na svojom výkone,“ sypal si popol na hlavu iba 24-ročný Angličan z Manchesteru. 


Foto: M-Sport

Sebavedomie značky Ford držalo iba vystúpenie novej francúzskej nádeje, Adriena Fourmauxa, ktorý sa dokázal popasovať o víťazstvo v kategórii WRC2 so skúseným Andreasom Mikkelsenom (Škoda Fabia Rally2 evo). Nór Mikkelsen však jednoznačne potvrdil svoje ambície na tohtoročný titul WRC2 a suverénne zvíťazil, keď sa aj v celkovom poradí prehupol na siedme miesto, a predbehol aj Greensmitha na WRC. 


Foto: Škoda Motorsport

V kategórii WRC3 zvíťazila s veľkým náskokom domáca posádka Yohan Rossel a Benoit Fulcrand s Citroenom C3 Rally2 pred krajanmi Bonatom a Boulloudom na rovnakej technike.


Foto: M-Sport

Druhý podnik Majstrovstiev sveta rely je naplánovaný na koniec februára, kedy sa namiesto plánovanej švédskej rely pôjde 26. - 28. februára pôjde laponská Arctic Rally. Výnimočne tak Fínsko dostalo do kalendára hneď dva podniku svetového šampionátu, ak sa na prelome júla a augusta uskutoční tradičná fínska súťaž v Jyväskylä. 


Foto: Toyota Gazoo Racing

Konečné poradie 89.ročníka Rallye Monte Carlo 2021

1. S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC 2:56:33.7

2. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC +32.6

3. T. Neuville M. Wydaeghe Hyundai i20 Coupe WRC +1:13.5

4. K. Rovanperä J. Halttunen Toyota Yaris WRC +2:33.6

5. D. Sordo C. del Barrio Hyundai i20 Coupe WRC +3:14.2

6. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC +7:01.3

7. A. Mikkelsen O. Fløene Škoda Fabia R5 +7:23.6

8. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiesta WRC +8:21.1

9. A. Fourmaux R. Jamoul Ford Fiesta R5 +9:15.8

10. E. Camilli F. Buresi Citroën C3 R5 +10:41.0

 
Foto: Toyota Gazoo Racing

Poradie v Pohári konštruktérov po úvodnom podniku 2021: 

1. Toyota Gazoo Racing World Rally Team 52
2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 30
3. M-Sport Ford World Rally Team 10
4. Hyundai 2C Competition 8

FOTOGALÉRIA