Melichárekovci potvrdili titul
Absolútnym víťazom 12. ročníka Rally Liptov sa stala majstrovská posádka bratov Jaroslava a Erika Melichárekovcov.
Na Liptove sa prvýkrát konalo národné finále Medzinárodných majstrovstiev Slovenska, kam sa zišla takmer celá domáce súťažná špička. Aj keď o absolútnom titule už bolo rozhodnuté v predposlednom podniku v Dobšinej, tak aj na 12. ročníku Rally Liptov bolo stále o čom bojovať.
Najväčším favoritom súťaže bola topoľčianska posádka bratov Melichárekovcov, ktorá sa predstavila s Fordom Fiesta RS WRC. Ukázalo sa však, že nič nie je dopredu isté a po kritickej chvíľke v závere prvej sekcie sa na čele priebežného poradia nečakane na chvíľu objavila konkurenčná posádka Róbert Kolčák a Július Lapdavský (Škoda Fabia RS Rally2).
„Na tom krátkom úseku nás v jednej zatáčke, neviem, či tam boli nečistoty, alebo voľačo, nás to vytočilo do hodín a ťukli sme do plota,“ opisoval kritický moment Jaro Melichárek.
Posádka stratila asi dvadsať sekúnd, čo nakrátko vo výsledkoch zasvietilo ako približne šesť sekundová priebežná strata na Kolčáka. Lenže to netrvalo dlho. Robo s Julom dostali desať sekúnd penalizáciu za retardér a tým sa znova prepadli vo výsledkoch po prvej sekcii na druhé miesto. Rozdiel bol však iba necelé štyri sekundy a súboj bol naďalej otvorený.
Počasie bolo stabilné a prakticky všetky posádky mali rovnaké podmienky. Z rána bola trať studená a šmýkalo sa. Kto zle obul, tak si musel strážiť teplotu a opotrebovanie pneumatík. Postupne sa však teploty optimalizovali a posádky ukazovali progres.
„Do druhej sekcie prezúvame na tvrdšiu zmes, než sme mali ráno. Je to stále tesné a tak stratégia je jasná. Budeme útočiť na prvé miesto,“ potvrdzoval bojovného ducha Róbert Kolčák.
Ten, spolu s Melichárekovcami, rýchlo odskočili ostatným posádkam a súťaž sa niesla v znamení ich vzájomného súboja.
V druhej sekcii obe posádky predvádzali svoje majstrovstvo a posúvali traťové limity. Melichárekovci si postrážili zradný tretí úsek Bežan a pred poslednou sekciou už kontrolovali takmer dvadsať sekundový náskok.
„Vedeli sme, že musíme zatlačiť a upevniť pozíciu,“ potvrdil Jaro Melichárek.
To sa podarilo. V záverečnej tretej sekcii sa už dlhý úsek (19 km) Huty nejazdil a obe posádky vnímali situáciu.
„Strata je už veľká a na tak krátkom úseku sa už dohnať nedá. Budeme si strážiť pozíciu a možno ešte príde šanca. Veď súťaž sa končí až v cieli,“ uvedomoval si Kolčák.
Lídri sa však vyvarovali chýb a topoľčianska posádka štvrtým víťazstvom v tejto sezóne zavŕšila cestu za tretím majstrovským titulom. Dvojica Kolčák – Lapdavský, po kvalitnom vyrovnanom výkone, došla na druhom mieste. Tretiu priečku v absolútnom poradí vybojovala moravská posádka Martin Lehký a Dušan Vít (Škoda Fabia RS Rally2).
„Štartovali sme prakticky prvýkrát s touto technikou a prišli sme sem v rámci našej prípravy na finále našej šprintovej sezóny vo Vsetíne. Máme preto veľkú radosť, že sa nám podarilo dostať na pódium,“ povedal Martin Lehký.
Štvrté miesto v absolútnom poradí vyjazdila domáca posádka Peter Jurečka a Martin Devoša, ktorá si na domáce podujatie pripravila Hyundai i20 R5.
„Tešíme sa, že sme sa mohli predstaviť pred domácim publikom. Ďakujeme všetkým za to, ako nám fandili. Veľmi sme si to užili. Máme radosť že vrcholné podujatie v rely sa jazdilo na Liptove. Štvrté miesto je vždy nevďačné, no vďaka aj za neho,“ povedal v cieli s úsmevom Peter Jurečka.
Piata došla posádka Ivan Mutňanský a František Gregorík (Škoda Fabia R5). Prvých päť mieste teda podľa očakávania obsadili vozidlá Triedy 2 a majstrovský Ford RS WRC.
Dodajme, že Melichárek vyhral zároveň aj Triedu 11 a Kolčák zvíťazil v Triede 2. Víťazom Triedy 3 a celkové šieste miesto patrilo posádke Dominik Benček a Tomáš Klíma (Mitsubishi Lancer Evo IX). Siedme miesto absolútne a víťazstvo v Triede 6, ako aj víťazstvo medzi vozidlami s pohonom dvoch kolies (2WD) patrilo posádke Patrik Magyar a Adriana Marinecová (Ford Fiesta Rally4). Magyar sa stal aj najlepším juniorom, keď nechal za sebou Jakuba Jačišina a Emila Horniačka, ktorí s Fordom Fiesta Rally4 dokončili súťaž na ôsmom mieste absolútne. Víťazmi Triedy 5 sa na vozidle Citroen DS3 R3T stala posádka Tomáš Polovka a Daniel Turcsányi, ktorí došli absolútne na deviatom mieste. Prvú desiatku uzatvára posádka Kamil a Erik Švecovci na vozidle Peugeot 208 Rally4. Triedu 4 vyhrala dvojica Peter Klik a Erik Mižák (BMW E36 M3). Triedu 7 vyhrala posádka Miroslav Slamčík a Tadeáš Pivovarníček (Honda Civic Type R). V Triede 8 boli najrýchlejší Ákos Jobbágy a Miklós Maricsek (Ford Fiesta R1B). V Triede 15 berie najviac bodov dvojica Lukáš Lenger a Michal Tajbos Ford Fiesta ST.
Medzi historickými vozidlami sa z víťazstva radovala posádka Dezider Krajčovič a Vladimír Lieskovec na Škode 130 LR, ktorá bola zároveň najrýchlejšia aj v kategórii HK2. Kategóriu HK1 vyhrala domáca dvojica Jaroslav Petran a Iveta Halčinová na vozidle VAZ 21011 MTX Rally. Kategóriu HK4 vyhrala posádka Roman Burget a Kristína Smrčková na vozidle Škoda 120S Rallye. V súťaži pravidelnosti historických vozidiel (STRHP) bola prvá posádka Peter Kočiš a Marián Karniš na Renaulte Dauphine.
Ľuboš Kašický
tlačový tajomník