Máme za sebou úvodnú súťaž MSR rely

Fanúšikovia automobilových súťaží sa konečne dočkali. Po nútenej prestávke, zavinenej pandémiou koronavírusu, odštartoval aj slovenský rely šampionát úvodnou súťažou v maďarskom Salgótarjáne.


Spojenie MSR s maďarským pohraničným mestom nie je prvé a pamätníci si určite spomínajú ešte na Salgo-Gemer Rally z rokov 2009 a 2010. Vtedy sa jazdievalo na dve etapy, keď jedna sa šla na Slovensku a druhá v Maďarsku. Tentoraz to zostalo iba na Maďaroch. Jazdilo sa na jednu etapu, ktorá pozostávala z troch meraných úsekov v okolí Salgótarjánu, zoradených do troch sekcií. Spolu teda deväť eresiek (124,2 km). Pre SRP sa počítala jedna sekcia, teda tri merané úseku o dĺžke 41,4 km. 


Trate boli naozaj náročné a súťažné posádky si ich poväčšine pochvaľovali. Začínalo sa kratučkým 4,64 kilometrovým úsekom Salgótarján – Kazár, ktorý Grzegorz Grzyb charakterizoval takto: „Krátka, rýchla a veľmi dobrá na zahriatie sa.“ O druhom úseku sa toto už povedať nedalo. 27-kilometrová ereska  (Bátonyterenye – Mátraakmás) sa jazdila na úzkej, technickej, pomalej trati, ktorá bola navyše naťahaná blatom. „Bola mimoriadne náročná na sústredenie,“ priznal aj Kamil Švec. Podľa Grzyba doslova „disaster“ (pohroma). Nečudo, že práve tu sa lámal chlieb a okrem množstva defektov sa to končilo neraz výletom mimo trať. Npokon sekciu uzatváral 9,65 km úsek (Matraszentimre – Mátrakereszte), ktorý charakterom viac pripomínal úseky z našich slovenských asfaltových súťaží.


Ešte predtým, než si rozoberieme dianie na trati, pozrime sa na štartové pole. Do spojeného „majstráku“ odštartovalo v nedeľu ráno slušných 92 posádok. Už smutnejší bol však detailnejší pohľad na štartujúcich v slovenskom šampionáte, kde sa do súťaže prihlásilo pôvodne osemnásť posádok, no nakoniec ich štartovalo iba štrnásť. V Slovenskom rely pohári sa na štart postavilo všetkých osem prihlásených posádok. 


Nová slovenská sezóna odštartovala prakticky rovnako, ako končila tá vlaňajšia. Ostrým súbojom medzi Košičanom Martinom Kočim (Škoda Slovakia Motorsport) a Poliakom Grzegorzom Grzybom (Rufa Motor-Sport). Obaja sedlali Škodu Fabiu triedy 2 a obaja okamžite vytiahli svoje najúčinnejšie zbrane (rýchlosť a taktiku). Na štarte sa však stretla hneď štvorica niekdajších aj aktuálnych absolútnych šampiónov Slovenska. Vo farbách tímu SK DER Rally sa prvýkrát za volantom VW Polo R5 predstavil majster Slovenska z roku 2015, Jaro Melichárek a svojej povesti nezostal nič dlžný ani legendárny Igor Drotár (šampión z roku 1997, jazdiaci na Škode Fabia R5). Do hry sa zamiešalo aj „žihadlo z Rožňavy“, Tomáš Ondrej, ktorý plánuje túto sezónu odjazdiť v triede 3 s Mitsubishi Lancer Evo IX. 


Lepší štart do súťaže mal Martin Koči. Ten vyhral prvé štyri merané úseky sa usadil sa na čele priebežného poradia s 35-sekundovým náskokom pred Grzybom. V polovici súťaže však na piatom a šiestom úseku zapršalo a mokrá trať zdramatizovala súboj ešte viac. „Celá ereska je na blate a rozbitá. Netuším kde a ako, no na RS5 sme dostali hneď dva defekty po sebe. Prvý sme vymenili na trati a na druhom sme už došli,“ krútil smutne hlavou Košičan. Dva nešťastné defekty znamenali stratu 202 sekúnd na Grzyba a situácia sa razom otočila. „Vedeli sme, že tento úsek je doslova o prežití. Snažili sme sa ísť kľudne a nechytiť defekt,“ priznal skúsený Poliak. A vyplatilo sa. Koči sa prepadol na štvrté miesto, no na druhom sa objavil Jaro Melichárek. „Postupne sa zrýchľujeme a je to lepšie. Musím však povedať, že v ešte nikdy som nešiel v tak ťažkých podmienkach. Navyše prvýkrát s novým autom. Ešte len hľadáme, čo si môžeme dovoliť,“ konštatoval Melichárek. 


Po druhej sekcii sa na treťom mieste absolútneho poradia objavil Tomáš Ondrej so svojim „myšiakom“. „Je to ako rozjazd po dlhšej dobe, čo som nepretekal. Zatiaľ som spokojný. Mali sme síce trochu technické problémy s „diferákom“, no ten sme vymenili a teraz nám vyskakuje trojka, tak vymeníme radšej, pre istotu, aj prevodovku,“ priblížil svoju situáciu Tomáš. Trochu smolu mal Igor Drotár, ktorého na trati spomalil roztočený Poliak Kotarba. „Museli sme zastať. Stratili sme nejaký čas a máličko ma to vyhodilo z koncentrácie,“ priznal skúsený veterán, ktorý po druhej sekcii figuroval na piatom mieste absolútne v MSR. Piaty úsek sa stal konečným pre Martina Koiša, ktorý sa zošmykol z trate a poškodil chladenie auta. Ešte pred ním však už po prvej sekcii odstúpili pre technické problémy Erik Melioris i Adam Leško, ktorí štartovali v triede 5. Druhý úsek prvej sekcie sa stal konečnou aj pre Romana Koňucha. 


Pred záverečnou treťou sekciou bolo jasné, že Grzyba o víťazstvo môže pripraviť iba vlastná chyba, alebo technická porucha. Grzegorz je však skúsený pretekár a vedel, čo treba urobiť. „Bolo nám jasné, že rozhodovať sa bude na druhom úseku. Náš plán bol ísť rýchlo, no tak, aby sme nič nepokazili. Pomer rizika a rýchlosti bol vysoký, preto sme radšej znížili rýchlosť a kontrolovali situáciu,“ zhodnotil svoje prvé preteky v sezóne MSR 2020 Grzegorz Grzyb, ktorý sa zároveň aj vyhupol do čela priebežného poradia. Nebyť spomínaným defektom v druhej sekcii, výborné preteky má za sebou aj Martin Koči. Košičan zajazdil sedem najrýchlejších časov súťaže a napokon sa prehupol na konečné druhé miesto. „Škoda tých defektov, lebo inak som s priebehom súťaže spokojný. Nová evolúcia Fabia je výborná a som s ňou veľmi spokojný. Mali sme rýchlosť a výborne to fungovalo aj v kokpite,“ konštatoval v cieli Martin Koči.


O druhé miesto v záverečnej sekcii prišiel Jaro Melichárek, ktorý chytil defekt na RS8. „Znova ten nešťastný druhý úsek. Ani neviem ako sme chytili defekt. Museli sme meniť koleso na trati a stratili sme pekný výsledok. Inak som však s autom spokojný. Vychytali sme veľa vecí a ak by to šlo takto ďalej, tak by to mohlo byť dobré,“ verí Melichárek, ktorému nakoniec patrí šieste miesto v konečnom hodnotení. Piaty dokončil Igor Drotár, ktorému chýbalo len nešťastných päť desatín sekundy na štvrté miesto Poliaka Lukasza Kotarbu! Práve ten spomalil Prešovčana v druhej sekcii a pripravil o lepší výsledok. Tomáš Ondrej napokon udržal tretie miesto a stal sa aj víťazom v triede 3. „Žiaľ, štartovali sme iba sami v našej triede, ale ja som sa skôr porovnával s maďarskou konkurenciou a potešilo ma aj štrnáste miesto v absolútnom hodnotení spoločnej súťaže,“ povedal Rožňavčan.


Dvojkolky a triedu 6 vyhral Kamil Švec s bratom Erikom, štartujúci s Peugeotom 208 R2. V triede 7 sa potešil víťazstvu Štefan Kubacka, štartujúci s dcérou Janou na Honde Civic. V triede historikov HK1 si odviezol body jediný štartujúci, Jaroslav Petran s Milanom Holbusom, na vozidla Lada VAZ 21011.


V Slovenskom rely pohári (SRP) dokončilo súťaž šesť posádok. Dobre sa roybehla posádka Tomáš Polovka a Dano Turcsányi, na svojom Seate Ibiza, ktorá sa po prvej ereske vyhupla do čela. Zlom však prišiel už na druhom úseku, kde Spišiaci dostali defekt a stratili cenný čas. „V druhom kole sme dostali rýchly defekt. Dojazdili sme takto až do cieľa stratili sme asi dve minúty,“ priblížil rozhodujúci moment SRP Polovka. Do čela sa tak dostala ďalšia spišská posádka Marek Jalč a Tomáš Kocúr s Hondou Civic, ktorá už pozíciu dokázala doviezť až do cieľa. „V druhej rýchlostnej skúške sa nám podarilo zatiahnuť. Spravili sme celkom dobrý čas postavili sme základ na dobrý výsledok,“ vraví Marek Jalč a vysvetľuje ďalej. „V závere druhého úseku sme poškodili výfuk a auto sa preplo do núdzového režimu. V tomto režime sme potom došli aj tretí úsek, kde sme síce stratili čas, ale našťastie sme mali najazdené z druhého úseku.“ Jalč s Kocúrom vyhrali nakoniec o minútu pred posádkou Gabriel Barkasz a Lenka Durová (Renault Clio).


Druhým podnikom MSR 2020 bude Rajd Rzeszowski, ktorý je na programe 6. – 8. augusta 2020 v poľskom Rzeszowe.

Výsledky prvého podniku MSR v rely 2020

Fotogaléria Steelvent Salgó Rally 2020