Grzyb vykročil za piatym titulom

Ani druhý podnik slovenského rely šampionátu sa nejazdil na Slovensku. Po maďarskom Šalgotarjáne cestovali posádky do poľského Rzeszowa.


Rajd Rzeszowski nie je pre naše posádky celkom neznámou súťažou. V rámci slovenského šampionátu sa jazdil v rokoch 2009 až 2014 hneď päťkrát. Pravdou však je, že odvtedy ubehol už nejaký ten rok a pomenili sa aj trate. „Poliaci majú veľa krásnych úsekov, ktoré striedajú,“ konštatoval najskúsenejší pretekár celého štartového poľa, Igor Drotár. „Naposledy sme tu jazdili v roku 2014, ale odvtedy sa trate veľmi zmenili. Úseky sú krásne, ale sú naozaj náročné na rozpis, pretože sú úzke a rýchle. Často sa ide cez horizont a o to je to nebezpečnejšie. Určite budú mať výhodu domáce posádky, ktoré úseky poznajú oveľa lepšie, ako my.“ Igor dobre vedel o čom vraví a potvrdili to prakticky všetky posádky. 


Po jednodňovej súťaži v Maďarsku sa tentoraz v Poľsku jazdilo na dve etapy. Pre Slovákov to znamenalo dva osobitne bodované súťažné dni. Obidve etapy mali po necelých sedemdesiat kilometrov meraných úsekov (spolu 133 km). Dlhé prejazdy však dali dokopy slušnú dávku 431 kilometrov (eresky plus „spojovačky“). V hustej poľskej premávke nič príjemné. 


Rzeszow otváral sezónu poľského šampionátu RSMP, ktorý tiež kvôli COVID-u prekladal a rušil súťaže. Určite aj to bol dôvod, že na Rajd teraz došla veľmi početná zostava domácich posádok, z ktorých mnohí sa rozhodli prihlásiť aj do slovenského šampionátu. Boguchwala sa volá jedna dedina, cez ktorú sa prechádzalo a chvála bohu, že Poliaci spestrili našu štartovú listinu. Inak by v nej figurovalo iba jedenásť slovenských posádok plus slovenský tím Rufa motor-sport s poľskou posádkou. Do prvého súťažného dňa MSR tak vyštartovalo 26 áut. 


Vo všeobecnosti sme očakávali, že prím bude hrať Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia Rally2 EVO), ktorý sa v Rzeszowe narodil a prakticky je tu doma. „No pravda je taká, že som sa tu narodil a mám tu aj rodinu, no už asi dvadsať rokov bývam vo Wroclawi a sem jazdím akurát na rely a na sviatky,“ smial sa Grzyb. Jeho pohodová jazda však ukazovala, že si na miestnych tratiach naozaj verí a profesorsky udával tempo. Len v úvode sa ho držal mladý Tomasz Kasperczyk, ktorý však hneď na druhom úseku utrhol koleso a Grzegorz už potom išiel svoju jazdu. „Rzeszowske trate sú krásne, ale veľmi ťažké,“ priznáva aj Grzyb. „Ja však mám tieto trate v srdci a snažím sa ísť najlepšie, ako viem.“ A naozaj vedel veľmi dobre, pretože úvodný súťažný deň Poliak vyhral jednoznačne o tridsať sekúnd pred krajanom Marcinom Slobodzianom (Hyundai I20 R5), ktorého navigoval Grzegorov bývalý spolujazdec Robert Hundla. Až na treťom mieste došiel do cieľa Martin Koči (Škoda Fabia Rally2 EVO).


„Išli sme svoje tempo. Možno by sa dalo ísť aj rýchlejšie, ale znamenalo by to ísť do väčšieho rizika, čo sme nechceli,“ priznal rozumnú taktiku Koči, ktorý si uvedomoval hendikep voči domácim posádkam, ktoré mali už vlaňajšiu skúsenosť s týmito úsekmi. Napokon vždy je lepšie zobrať body za tretie miesto, ako sa chybou pripraviť o všetko. Martin, ktorého spolujazdcom je Imrich Ferencz, však svoju rýchlosť ukázal aspoň na podvečernom mestskom okruhu, uzatvárajúcom prvú etapu. Do jedinej sekundy sa na RS5 vtesnali hneď štyri posádky, no Košičan dokázal zvíťaziť o jedinú desatinu sekundy pred Grzybom!


Do cieľa prvého súťažného dňa MSR v Rzeszowe dojazdilo dvadsať posádok. Začnime Slovákmi, z ktorých na šiestom mieste došiel Peťo Gavlák na Škode Fabia R5. Ten sa posadil za volant súťažného auta vlastne prvýkrát v tejto sezóne a  musel si, pochopiteľne, znova zvykať na auto a hľadať súťažné tempo. „Začínať sezónu na takejto neznámej a ťažkej trati je pre mňa veľmi náročné. Stále hľadám stratenú istotu. Shakedown bol mokrý, tam sme veľa istoty nevyjazdili a tak je to pre nás dlhý deň,“ otvorene povedal v cieli Peťo Gavlák, ktorého naviguje Emil Horniaček. 


Nového spolujazdca v tomto roku má Igor Drotár (Škoda Fabia R5). Matúš Lejko vyjazdil titul v triede 3 s Tomášom Konečný, ktorý momentálne „dovolenkuje“, a tak pre Igora s Matúšom to bola len druhá spoločná súťaž, ak nepočítame Krásnohorské Podhradie. „Trate sú veľmi náročné na rozpis a my sa ešte len zžívame,“ chlapsky priznáva Igor. „Dvakrát sme odbočili nesprávne a stratili sme nejaký čas. Bolo to aj chybou rozpisu, ktorý sme včera robili v kolóne pri pomalej rýchlosti a dnes sme v tých miestach išli v plnom tempe. No stáva sa to. Aj to patrí k tomu. Nevyhovárame sa.“ Napriek tomu však Prešovčan došiel do cieľa prvého súťažného dňa na peknom siedmom mieste.


Tesne za Drotárom, na ôsmom mieste, došiel Tomáš Ondrej, ktorý spolu s Jakubom Slovákom štartujú na Mitsubishi Lancer Evo IX v triede 3. „V prvej „rýchlostke“ som ešte nebol dosť „rozpočúvaný“ a minuli sme odbočku. Trochu sme stratili čas. Potom sme už chytili tempo a išlo sa nám dobre. Akurát v závere, na mestskom okruhu, sme zvalili sud (retardér) a dostali sme penalizáciu päť sekúnd, ktorá nás odsunula za Igora (Drotára),“ opísal prvý deň Rožňavčan.


Trinásty celkovo končil etapu Kamil Švec na Peugeote 208 R2. V triede 6 a „dvojkolkách“ im však patrilo až štvrté miesto, keď sa pred nich dostali hneď traja Poliaci. Triedu 6 (aj 2WD) znova vyhral Maciej Lubiak (Peugeot 208 R2), ktorý plánuje odjazdiť celý slovenský „majstrák“ a vyjazdiť si v triede titul. Žiaľ, smolu mal opäť Martin Koiš, ktorý skĺzol z trate a nešťastne si narazil ruku. To mu znemožnilo pokračovať a  už v úvode prvého dňa musel odstúpiť.


V „dvojkolkách“ slovenskú vlajku ešte zastupovali Michal Valluš a Kristínou Hasajovou (Renault Clio, v triede 8) a Fero Fusko, s novým spolujazdcom Šaňom Burdigom, v triede 12 a Seatom Leon. A práve Fero sa postaral o dobrú náladu, keď v na druhej rýchlostnej skúške urobil o „kolečko“ menej a zrazu sa s najrýchlejším časom objavil na čele celej súťaže!?


„Stratili sme sa v rozpise. Bolo tam „kolečko“, ktoré sme mali dať dvakrát, no predbehlo nás auto, ktoré už odkrúžilo druhý raz a my sme vyšli hneď za ním. Skrátili sme si tým trať a dostali sme za to mastnú penalizáciu 480 sekúnd,“ usmieva sa pohoďák Fero Fusko. Štedrá „sekundová odmena“ potom posádku jednoznačne odsunula na posledné miesto v cieli prvé súťažného dňa.


Zabudnúť ešte nesmieme na Mariána Kekeňáka, ktorý spolu so Zdenom Bystranom doviezli svoj Ford Fiesta Proto na celkovom pätnástom mieste, a druhom v triede 11 (triedu vyhral Poliak Terlikowski). Smolu mali aj Lukáš s Julom Lapdavskí, ktorí vlastne do súťaže ani neodštartovali so svojim Mitsubishi Lancer evo IX, kvôli technickým problémom.


Vraví sa, že ráno býva múdrejšie večera a aj slovenským posádkam svietila nádej, že v sobotu sa im bude dariť viac. Poľská hegemónia však pokračovala. Grzegorz Grzyb išiel svoje vysoké tempo a vyzeralo to, že mu nič nestojí v ceste za tretím plným bodovým zápisom v novej slovenskej sezóne 2020. Jeho krajania Kasperczyk a Wroblewski, ktorí v piatok obaja poškodili auto na rovnakom mieste a vypadli z hry, si teraz dávali väčší pozor. Všetky tri posádky jazdili v tesných rozstupoch a v cieli o víťazovi nakoniec rozhodla jediná desatina sekundy! A kto sa radoval?


„Máme dnes veľkú radosť. Včera sme odlomili koleso a tak sme si dnes dávali pozor. Povedali sme si, že dnes zabojujeme a podarilo sa,“ radoval sa v cieli dravý Tomasz Kasperczyk, ktorý svoj VW Polo R5 dokázal na poslednom úseku doviezť rýchlejšie ako Grzyb a ukradol Grzegorzovi cenné body do boja o titul. Na otázku, či sa po tomto víťazstve zapojí do slovenského šampionátu aj vo zvyšných podnikoch povedal. „Určite chceme ísť rely v Košiciach. Ostatné sa uvidí,“ dodal Kasperczyk. A čo na to Grzyb? „Žiaľ, dnes sme prehrali o jedinú desatinu sekundy. Boli sme nervózni na druhom úseku a urobili sme tam niekoľko chýb, ktoré nás v konečnom dôsledku stáli víťazstvo,“ statočne priznal Grzyb, ktorý však suverénne vedie priebežné poradie po troch súťažných dňoch už o dvadsaťdva bodov pred Martinom Kočim. 


Košičan prehral súboj v druhom súťažnom dni vlastne hneď v úvode. „Už na prvom úseku sme zle odbočili. Stratili sme viac ako desať sekúnd. Na ďalšom úseku sa nám podarilo vyjazdiť pekný čas, ale zvyšok dňa už sme nedokázali stratu stiahnuť a nechceli sme príliš riskovať. Bolo to naozaj veľmi náročné a preto gratulujem víťazom a tiež všetkým, ktorí došli do cieľa. Pochopili sme, že na prvýkrát sa tu asi nedá vyjazdiť hneď top výsledok. Verím však, že v budúcnosti to bude určite lepšie,“ priznal čestne porážku Martin Koči, pre ktorého to znamená, že za piate miesto z druhého súťažného dňa si odváža iba sedemnásť bodov. Pred nami sú však ešte štyri súťažné dni v aktuálnej sezóne (po dva v Tatrách aj Košiciach) a Martin vie, že tam už nemôže zaváhať.


Druhým najlepším Slovákom bol v sobotu Tomáš Ondrej, ktorý zasa raz potvrdil svoju rýchlosť. V prevahe poľských „gladiátorov“ skončil na siedmom mieste absolútne (najlepšie v triede 3). „Mali sme drobné technické problémy, v zákrutách a odbočkách s trakciou, ale dojazdili sme na tom celkom dobre. Urobili sme maximum, čo sme vedeli a hodnotím to ako vydarené preteky,“ žiaril spokojnosťou od ucha k ucho vysmiaty „Srnka“ Ondrej. 


Opačné starosti mali Peťo Gavlák a Emil Horniaček. V úvode poslednej sekcie skĺzli do priekopy a spravili niekoľko kotrmelcov. Našťastie sa posádke nič vážnejšie nestalo. Ale aj tak veľká škoda, lebo chlapci to mali pekne rozbehnuté na slušné body. V tretím Slovákom v konečnom hodnotení druhého súťažného dňa je tak Igor Drotár s Matúšom Lejkom. „Ako cez kopirák,“ pokrčil ramenami Igor na otázku, ako to išlo. „Aj dnes sme v úvode zasa dvakrát zle odbočili a stratili kopec času. V druhej sekcii sme už mali lepšie tempo, no strata bola veľká a nemalo zmysel sa naháňať.“ 


V cieli druhého súťažného dňa bolo klasifikovaných osemnásť vozidiel a z toho iba šesť slovenských posádok, a jeden slovenský tím s poľskou posádkou. Doplňme si, že zo Slovákov v cieli sa ešte objavili Marián Kekeňák, Michal Valluš a Fero Fusko. Víťazmi jednotlivých tried sa stali: V triede 3 Tomáš Ondrej, v triede 11 Tomasz Terlikowski (Ford Fiesta Proto), v triede 6 a tiež v 2WD Maciej Lubiak, v triede 8 Michal Valluš a v triede 12 Adam Wolf (Škoda Fabia).


V prílohách si pozrite výsledky a priebežné neoficiálne poradie MSR 2020. Najbližším podnikom sezóny bude septembrová súťaž Rallye Tatry (18. – 20. septembra 2020 v Poprade).